Tehisaru - uue ajastu projektijuhi abiline, agent, asemik või allutaja?
- gyzellhaug
- 11 minutes ago
- 5 min read
Taavi Tamberg, Gözell Haug
"Noh - jumal tänatud! Hea, et see veel niigi läits! Võta siis ruttu kätte, veereta nad tänavale ja tee kiviaid. See, mis ma sulle praegu ütlesin – see on teooria; kui sa veeretama hakkad – siis on praktika.""Ahah," pomiseb Kiir silmi pilgutades, "teooria ja praktika." (Oskar Luts, "Suvi")
Teooria: mitte kas, vaid kes ja kuidas
Projektijuhtimise konverentsi esinejate ettekannetest võis vähem või rohkem välja lugeda, et tehisaru on kohal, kuid tiimi uue liikmena ja seega organisatsioonide konkurentsivõime määrajana (assistendi või lausa agendina) tegutsemiseni paistab veel olevat aega, rääkimata töö ära võtmisest. Küsimus ei ole praegu selles, kas tehisaru kasutada, vaid kuidas seda vastutustundlikult ja tõhusalt juhtida ehk kuidas selle kasutaja nii võetud vastutust tunnetab ja sellega toime tuleb. Kas tehisaru suretab projektijuhi või muudab teda superjuhiks, sõltub suuresti meie endi valmisolekust nii uue „meeskonnaliikme“ eest vastutada kui ka teda koolitada.

Inimfaktor on hetkel veel määrav ka „lapsele nime panemise“ seisukohalt, sest kui korraga ja kohati läbisegi kasutatakse nii tehisaru kui tehisintellekti mõisteid ning TA, TI ja AI lühendeid, siis Tartu Ülikooli eesti terminite komisjon näiteks on seda meelt, et tehisaru oleks kõige adekvaatsem – piisaval lühike, et mitte lühendada ja omakeelne ka. Ja kui lühendit kasutada, siis omakeelset TA-d. Samas paistab üksühene kokkulepe ehk konsensus meie keelerindel antud asjas veel saavutamata olevat…
Kiiremad ja informeeritumad otsuseid nii jalgpalliväljakul kui riigiasutuses
Paide Linnameeskonna spordidirektor Gert Kams rääkis, et tehnoloogia on muutnud mängu igal tasandil. Spordidirektorid peavad mõistma, kuidas andme- ja videoanalüüs ning tulemuslikkuse jälgimise tööriistad mõjutavad skautimist, mängijate arendamist ja mängusiseseid otsuseid. Gert tõi esile, et tehisaru aitab klubidel teha targemaid, kiiremaid ja täpsemaid otsuseid nii väljakul kui ka väljaspool seda. See tähendab, et tehisaru:
Analüüsib mängijaid ja värbamist (nt Twelwe Footbal*);
Aitab taktikaliselt (käitumismustrite analüüs) ja ennetab vigastusi (algoritmid tuvastavad mustreid);
Loob mudeleid turu ja üleminekute planeerimiseks (nt Liverpooli puhul) ehk on abiks ärimudeli arendamisel.
* Veebiplatvorm, mis pakub tehisarul põhinevate analüütikute meeskonda - igaüks neist hõlmab mängu erinevat võtmeaspekti, muutes andmed asjakohasteks ja kohesteks teadmisteks.
See tehnoloogiline revolutsioon algas digitaliseerimisega käesoleva sajandi alguses ja jõudis automatiseerimise/tehisaruni umbes 2020. aastal. Antud areng näitab, et andmetel põhinev otsustamine ei ole enam ainult kõrgtehnoloogiliste sektorite pärusmaa, vaid näiteks ka spordis ja igapäevases riigihalduses möödapääsmatu. Kui küsida, kas tehisaru surmab projektijuhi (või spordidirektori) või teeb temast superjuhi, siis pigem viimast – töö võib kaotada pigem analüütik, sest juht saab tehisaru abil erinevad analüüsid ise järjest kiiremini ja järjest kvaliteetsemalt tehtud.
Võimalus heaks brändisaadikuks, kuid ka suur riskiallikas
TÜPK õppejõu Grete Männikuse ettekanne keskendus tehisaru rollile projektimeeskonna uue liikmena (kas siis projektimeeskonna liikme virtuaalse teisikuna või uue loodud avatarina) ja selle mõjule brändile. Tehisarul on oskuslikult rakendades võime olla nähtav, kuuldav ja mõjuvõimas, moodustades olulise osa brändi kommunikatsioonist. Tehisaru ei haigestu ega küsi palka, kuid samas see võib halbade asjaolude kontrollimatus kokkulangemises ja riskide realiseerudes luua brändikriisi 0,3 sekundiga. Iga kord, kui projektimeeskond kasutab tehisaru suhtluses (nt tehisaru-assistent saadab klientidele täna koosolekute kutseid, memosid, jutupunkte, aga homme ehk juba riskihinnanguid) ja tegevusettepanekuid, esindab see ettevõtte kui terviku brändi. Kui tehisaru toon on liiga jäik või eksitav, on tegemist mainekahju ohuga, mitte lihtsalt tehnilise veaga.
Projektijuhtide ülesanne on tagada, et see uus „meeskonnaliige“ tugevdaks, mitte ei kahjustaks brändi. Selleks tuleb luua eetika raamistik, määratleda tehisaru roll, tagada järelevalve ning treenida tehisaru ettevõtte brändi DNA-le vastavaks. Tehisaru saab olla kõige järjekindlam brändisaadik ja kõige tõhusam abiline, kui me suudame teda juhtida nagu inimest – läbipaistvuse, empaatia ja vastutuse kaudu. See nõuab pidevat katsetamist ja õppimist, et tagada, et tehisaru aitab meil sihte saavutada, mitte ei saada meid 0,3 sekundiga mainekriisi.
Orangetime tegevjuht Asso Soosalu selgitas, et vastus küsimusele, kas eelistada tehisaru või inimest, on lihtne: „Mõlemat!“ Emba kumma eelistamine tähendab väiksemat konkurentsieelist. Tänu tehisarule muutub iga meeskond interdistsiplinaarsemaks. Automatiseerimise levides muutuvad väärtuslikumaks just üldoskused ehk inimesele seni justkui ainuomased võimekused, kuigi me näeme, et ka selles osas on tehisaru kiiresti inimese käitumismudeleid omandamas ja matkimas.
Tulevikus on projektijuhil vaja Pi-kompetentsi*, kus tehnilised oskused on kombineeritud sotsiaalsete oskustega – loovus, uudishimu, empaatia, kohanemisvõime ja vastupidavus. Loov alus ideedeks ja vormiks tuleb tehisarult hästi, tuleb olla ettevaatlik, et ei satuks mingitesse “keskmistesse” valikutesse. Ja kuigi kirjalikus (või virtuaalses) kommunikatsioonis, näiteks motivatsioonikirja koostamisel meeskonda kandideerimisel, on tehisaru hea, siis vestlusel selgub tõde. Halb on ka see, kui hea kandidaat ei kasuta tehisaru abi hea motivatsioonikirja kirjutamisel ja seetõttu ei pääsegi vestlusele.
* Pi - spetsialist kahes valdkonnas ja hea üldistamise oskus annavad head eeldused olla edukas. Enamasti on Pi-karjääri tegevatel isikutel nii vasaku kui parema ajupoolkera oskused (nii tehnilised/matemaatilised kui ka humanitaari oskused). Karjäär ja oskused sobivad hästi spetsialistile, kuid sellest jääb väheks, et olla juht ja liider.
Päeva kõige praktilisema esitluse tegi Reigo Kimmel, kes on tehisaru koolitaja ja turundusekspert. Tema keskendus tehisaru vahenditele ja võimalustele ja andis edasi oma kogemustel põhinevaid nippe ja märkamisi. Reigo jutust jäi kõlama mõte, et tehisaru areng on nii kiire, et täna on võimalik see, mis veel eile ei olnud ning mitte keegi ei suuda ennustada seda, kuhu me tehisaruga jõuame 5 aasta pärast.
On oluline aru saada, et tehisaru (tööriist) ise ei tee projektijuhist ega kellestki supervõimekat juhti, vaid selle kasutusoskus! Baasteadmised on vaja alla saada ja siis tehisaru enda abiga järjest edasi õppida ning siin on motivaatoriks eduelamus.
Kõige parem tehisaru koolitus on selle iseseisev pidev katsetamine ja oma kolleegide juhendamine, sh ei tasu karta suhteliselt väikeste kuutasudega tasulisi versioone testida, sest nii saab palju adekvaatsema pildi tegelikest võimalustest (kasuta palju erinevaid tööriistu, kuna igal oma spetsiifika). Kui vastav tehisaru kasutamine teeb meie tööd efektiivsemaks, siis on see pisike „kütusekulu“ normaalne ära maksta.

Praktika: 70% muutusest peitub inimestes
Riigi Tugiteenuste Keskuse (RTK) äriarhitekti Kadi Raudsepa ettekanne rõhutas, et tõeline muutus sõltub inimestest. Tehisaruga seotud edukate muutuste eelduseks on, et 70% panustatakse inimestesse ja protsessidesse ning vaid 30% tehnoloogiasse. Isegi parimad tehisaru algatused võivad ebaõnnestuda ilma tugevate ja inimkeskesete strateegiateta.
Edukas innovatsioon nõuab katsetamiskultuuri loomist. See tähendab, et uudishimu peab olema toetatud, andmed kaaluvad üles arvamused, igaüks organisatsioonis saab katsetusi läbi viia (mitte ainult teadus- ja arendustöös) ning kõik eksperimendid viiakse läbi eetiliselt.
Kadi tõi näiteid tehisaru katsetamisest RTK-s:
Tehisaru klubi ja programmid: 2023. aastal algatati Tehisaru klubi (alguses 15 osalejat, nüüd üle 50) ning loodi tehisaru assistentide programm.
Prototüübid: Tehisaru assistentide programm andis tulemuseks 5 prototüüpi. Näiteks loodi EUROBOT assistent ELi struktuurivahendite ekspertidele (rahulolu 4,17/5) ja PERSOPALKUR assistent personaliteenustele (vastamistäpsus 81%, keskmine hinne 4,35/5).
Ajavõit: Microsoft 365 Copiloti testimise esialgsed tulemused näitasid ajalist kokkuhoidu 70–90% ülesande kohta, kus ülesanne, mis varem võttis 30–90 minutit, lahenes nüüd 2–10 minutiga. Keskmine hinnang Copilotile oli 4,1 5 palli skaalal.
Kadi rõhutas, et edu aluseks on pidev tsükkel: Katseta, testi, mõõda, katseta, testi, mõõda, rakenda... – ainult nii selguvad organisatsiooni jaoks parimad tööriistad. Oluline on leida tehisaruentusiastid, luua kogemuste jagamise formaate ja tagada juhtide toetus.
Epiloog
Kuid kogu eespoolsest tekstist välja väänatud digihigist hoolimata on endiselt projekti teostava organisatsiooni tugi ehk vastav kultuur projektijuhi jaoks tähtsam, kui võimalik sõltumine tehisarukusest.




